Okuryazarlık Programı
Okuryazarlık Programı
  • +
  • -

Okuryazarlık Programı

 

“Okuryazar” kavramı, okuyabilme ve yazabilme becerilerini edinmenin yanı sıra okuduklarını anlama, yorumlayabilme, duygu ve düşüncelerini yazılı olarak iletebilmeyi de ifade eder.

Temel eğitim, öğrencileri ilerleyen zamanlardaki öğrenme deneyimleri için gerekli okuryazarlık becerileri ile donatır.

Okuryazarlık aynı zamanda yaşam boyu öğrenme bilincini oluşturmada ve geliştirmede etkin rol oynamaktadır.

Çevre Koleji İlkokulu olarak okuryazarlığın temel adımlarının atıldığı bu önemli yaş döneminde okuryazarlığı geliştirecek, destekleyici ve öğrencilerimizi teşvik edici çalışmalarla eğitim programımızı sürdürmekteyiz.

Bu çerçevede Çevre Kütüphane Programı, dikte ve sunum çalışmalarımız bulunmaktadır.

 

Dikte Çalışmaları

 

Dikte çalışması, ilköğretim seviyesindeki öğrencilerin yazma, dinleme, noktalama işaretlerini doğru kullanma ve telaffuz becerilerini geliştirmek için yapılan okuma pratikleridir.

İlkokul birinci sınıfta kazandırılması gereken temel yazma becerisinin gelişmesi için kullanılan dikte çalışmaları, doğru ve yaratıcı bir yazılı anlatım becerisinin temelini oluşturması nedeniyle önemli rol oynamaktadır.

1. sınıfta seslerin öğretimiyle paralel olarak dikte çalışmaları yürütülmektedir. Öğretilen her ses dikte çalışmalarıyla desteklenir, öğrencilerimiz sesleri ayırt etme ve seslerin doğru yazımı konusunda geliştirilir.

Seslerden heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturdukça yazım kuralları, defter kullanımı hakkında bilgilendirmek için yine dikte çalışmalarından faydalanılır.

2. sınıfta devam eden haftalık dikte çalışmaları, yaratıcı yazma çalışmaları şeklinde ilerler. Tüm seviyelerimizde sürdürülen yazma çalışmalarımız ile öğrencilerimizin yazılı anlatım tekniklerini kazanmaları hedeflenir.

 

Sunum Çalışmaları

 

Okuryazarlık sürecine ilişkin yürütülen kitap paylaşım saatleri ve portfolyo sunum çalışmaları ile öğrencilerimiz etkin uygulayıcı olarak görev alırlar.

Portfolyo sunum hazırlıkları öğrencilerin bireysel gelişimlerinin ortaya çıkmasını sağlayarak ilgi, motivasyon ve performanslarını değerlendirmek üzere bir temel oluşturur.

Yıl boyu yaptığımız portfolyo çalışmalarımızla öğrencilerimizin okuduğunu/ dinlediğini anlama, düşüncelerini yazılı/sözlü ifade edebilme becerileri desteklenmektedir.

Kitap paylaşım saatlerimiz ile öğrencilerimize bilinçli okuma alışkanlığı kazandırmayı hedeflerken okuduğunu anlama, anladığını aktarma gibi kazanımlar da desteklenir.

 

BİLGİ OKURYAZARLIĞI

 

Eğitim programımız dahilinde gerek kütüphane çalışmaları, gerek kitap inceleme ve araştırma projeleri dahilinde öğrencilerimizin:

-Doğru ve etkin bilgiye ulaşma yollarını bilen

-Konu ile ilgili literatür taraması yapan

-Elde edilen bilgi ve kaynakları eleştirel şekilde değerlendirip analiz eden

-Çalışmalarında akademik dürüstlük ilkelerini gözeten

 

-Bağımsız öğrenmeyi yaşam boyu öğrenmenin bir parçası olarak gören bireyler olarak yetişmelerini hedefliyoruz.

 

Okuma – Anlama  Değerlendirme Çalışmaları

 

Ana dil eğitiminin amacı, öğrencilere dinlediğini veya okuduğunu anlayabilme ve anladığını sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme gibi temel dilsel becerileri kazandırmaktır. Belirtilen amaca ulaşabilmek için ise “dinleme”, “konuşma”, “okuma” ve “yazma” gibi dört temel ana dil becerisinden yararlanılmaktadır. Dinleme ve okuma bir “anlama” eylemiyken konuşma ve yazma bir “anlatma” eylemidir. Okuma eylemi; yazılı, görsel ve elektronik metinler üzerinde dikkat, algılama, hatırlama, anlamlandırma, yorumlama, sentezleme, değerlendirme ve çözümleme gibi zihinsel işlemlerin eş zamanlı gerçekleştiği bir dil becerisi olarak tanımlanmaktadır. Kendiliğinden gelişen bir süreç olmayan okuma; üzerinde çalışmalar yapılarak iyileştirilebilir niteliktedir. Hem eğitim hayatı hem de kişisel gelişim için elzem olan bu becerinin, pek çok faydası bulunmaktadır. Bu doğrultuda tüm İlkokul seviyelerinde doğru okuma ve anlayarak okuma çalışmalarımız kapsamında, öğrencilerimizin kelime ve satır atlama, parmak ile değil göz ile metni takip etme, metni beklenen hızda tamamlama ve okuduğunu anlama vb. becerileri kazanıp kazanmadığına yönelik Okuma - Anlama Değerlendirme çalışmaları yapılmaktadır. Değerlendirmelerimizin sonucunda öğrencilerimizin ihtiyaçları doğrultusunda okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirme çalışmalarımız sürdürülmektedir.

 

 

Top